I. KSIĄŻKI
1. Sposób istnienia rzeczy materialnej według „Sporu o
istnienie świata” Romana Ingardena, Lublin: Wyd. UMCS 1993, s. 148 (seria:
RRR).
2. Heurystyka filozoficzna, Wrocław: Leopoldinum
1997, 2011, s. 298 (seria: Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej).
3. Jak poważnie studiować filozofię, Kraków:
Aureus 1999, 2005, s. 260, 216.
4. Techniki metafilozofii, Kraków: Aureus 2001,
s. 288.
5. Short Studies in Bioethics, Kraków: Coll. Med. UJ 2003, s. 80.
6. Wstęp do filozofii, Warszawa: WN PWN 2005,
2006, 2008, 2013, s. 272.
7. Przez filozofię,
Kraków: Aureus 2007, s. 560.
8. Wiedza o etyce (z Janem Woleńskim), Wydawnictwa Szkolne PWN 2008, s. 448.
9. Bioetyka dla lekarzy, Warszawa: Wolters Kluwer Polska 2009, 2011, s. 200.
10. Polityka filozofii. Eseje, Kraków: Universitas
2010, s. 250.
11. Widzialna ręka rynku. Filozofia w marketingu, Kraków: Aureus 2010, s. 242.
12. Wiedza – Byt – Człowiek. Z głównych zagadnień
filozofii, Kraków: Universitas 2011.
13. Zebra Hartmana,
Łódź: Fundacja Industrial 2011, s. 252.
14. Głupie pytania,
Warszawa: Agora 2013, s. 238.
15. Etyka!. Poradnika dla grzeszników, Warszawa: Agora 2015, s. 248.
16. Pochwała litości. Rzecz o wspólnocie, Kraków: wyd. UJ 2017, s. 158.
17. Polityka. Władza i nadzieja, Warszawa: Agora 2017, s. 290.
18. Zwierz Alpuhary. Felietony i blogi, Warszawa: Polityka 2017, s. 312.
II. ARTYKUŁY
1. „Ogólna idea transcendentalizmu”, Principia
t. I (1990), s. 74-92.
2. „Trudności w pracy filozofa”, Principia t. II
(1990), s. 79-96.
3. „Bóg – drażliwe miejsce filozofii”, Akcent
4(42) 1990, s. 135-139.
4. „O istocie liberalizmu”, Akcent 4(46) 1991,
s. 141-147.
5. „Komentarz do R. Chisholma ‘Co to jest argument
transcendentalny?’”, Principia t. IV (1991), s. 35-46.
6. „Nieco filozoficznie o urodzie ciała”, Czas kultury
6-7 (1991), s. 30-34.
7. „Metateoretyczne uzasadnienie liberalizmu”, Czas
kultury 1992.@
8. „O istocie liberalizmu”, w: Liberalizm i Polis:
przeszłość i przyszłość, Lublin: PTF i Wyd. UMCS 1993, s. 80-89.
9. „O wyższości ideałów nad ideami”, w: Wartość
bycia. Profesorowi Władysławowi Stróżewskiemu w darze, Kraków-Warszawa: PTF
1993, s. 186-206.
10. „Heurystyka a dydaktyka”, Kwartalnik Pedagogiczny
1993, 3(149), s. 35-42.
11. „Analiza heurystyczna dyskursu transcedentalnego”, Sztuka
i filozofia 9 (1994), s. 99-108.
12. „Doświadczenie adepta filozofii i dominacja historii
filozofii”, Koniec wieku 7/95, s. 50-58.
13. „Cogito – metafizyczność – konserwatyzm”, Principia
t. XIII-XIV (1995), s. 257-269.
14. „Choroba jako zło i jako dobro”, Magazyn Medyczny
9(1996).
15. „Problematyka istnienia – rekapitulacja”, Kwartalnik
Filozoficzny t. XXV (1997), z. 1, s. 195-208.
16. „Być przyjacielem Nietzschego”, w: A. Przybysławski
(red.), Nietzsche 1900-2000, Kraków 1997, s. 231-244.
17. „Heurystyka refleksji”, Principia t. XVIII-XIX
(1997), s. 225-241.
18. „Ostateczne rozstrzygnięcie wszystkich kwestii
filozoficznych”, Teksty Drugie ½ (1998), s. 207-222.
19. „Industria et res publica”, Transit 4
(1998), s. 143-152.
20. „Jean-Francois Lyotard (1924-1998). W obronie jego Kondycji
ponowoczesnej”, Principia t. XXI-XXII (1998), s. 327-335.
21. „The real transformation through
appearances of transformation”, Proceedings of the IVth Congress of Culture,
Pamplona 1996, Pamplona 1998.
22. „Metafizyczna czy pragmatyczna podstawa dla
rozstrzygania problemów bioetycznych?”, Edukacja Filozoficzna 27 (1999),
s. 66-72.
23. „Definicja choroby psychicznej i strategie dyskursywne
psychiatrii”, Folia Medica Cracoviensia t. XXXIX, z. 3-4, 1998, s.
151-157.
24. „Przyszłość filozofii”, w: R. Kozłowski, P. Juchacz
(red.), Przeszłość i przyszłość filozofii, Poznań: wyd. IF UAM 1999, s.
219-224.
25. „Klonowanie człowieka jako wyzwanie”, Medycyna
Wieku Rozwojowego 1999, (suplement I do nr 3, „Czy klonować człowieka?
Kontrowersje wokół klonowania”), s. 27-40.
26. „Kara główna a wyjęcie spod prawa. Wymiar
sprawiedliwości przed trybunałem rozumu”, w: Dorota Probucka (red.), Dylematy
filozofii, Kraków: Aureus 1999, s. 51-58.
27. „Local loyalty – universal responsibility”,
w: Janos Brendel (ed.), Culture of the Time of Transformation, Poznań:
WiS Publishers Poznań 1999, s. 126-129.
28. „Wesenhafter Formalismus der praktischen
Philosophie”, Synthesis Philosophica 26-27 (1-2/1999), s. 235-245.
29. „Lokalne lojalności – uniwersalna odpowiedzialność (w
kontekście zagadnienia prawa do emigracji)”, Etyka 1999 (nr 32), s.
75-81. (= poz. 25)
30. „Illnes as Evil and Illnes as Good”, Analecta
Huserliana. The Yearbook of Phenomenological Research, Vol. LXIV „Between Life and Death”, Kluwer 2000, s. 85-90.
31. „Pytanie główne filozofii a dezyderat główny człowieka
(o zagadnieniu istnienia Boga i zbawienia duszy nieśmiertelnej)”, Kwartalnik
Filozoficzny t. XXVIII, z. 1, 2000, s. 51-57.
32. „Istotowy formalizm filozofii praktycznej”, w: Ewa
Nowak-Juchacz (red.), Transcendentalna filozofia praktyczna, Poznań: WN
IF UAM 2000, s. 169-180. (= poz. 26)
33. „Arbitralność rozumu vs. arbitralność
widzimisię (trzecia wojna niemiecko-amerykańska)”, Przegląd Filozoficzny
2(34) 2000, s. 224-233.
34. „Pojęcie pewności i jego korelaty: prawdziwość i
oczywistość (zarys koncepcji)”, w: Jan Hartman (red.), Filozofia i logika. W
stronę Jana Woleńskiego, Kraków: Aureus 2000, s. 280-290 (tamże: „Od
redaktora”, s. 7).
35. „Biotehics: metaphysics or pragmatics?”, Ends
and Means, vol. 4, nr 3 Autumn 2000; www.abdn.ac.uk/philosophy/cpts/hartman.hti
36. „Spór o istnienie świata” – obszerne hasło w: Andrzej
Nowak, Leszek Sosnowski (red.), Słownik pojęć filozoficznych Romana
Ingardena, Kraków: Universitas 2001, s. 250-254 (tamże hasła: „Świat” – s.
273-276 i „Zdarzenie – s. 318-319).
37. „The Definition of Mental Disorder and
Discourse Strategies in Psychiatry”, w: Alfred J. Schauer et alia (eds.), Ethics
in Medicine, Gttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2001, s. 440-447.
(= poz. 22)
38. „Czy nauczanie filozofii jest w ogóle możliwe”, w:
Adam Olech i inni (red.), Pasja czy misja. O uczeniu filozofii,
Częstochowa: WSP 2001, s. 33-39.
39. „Solilokwia baroku”, w: R. Descartes, Medytacje o
filozofii pierwszej, przeł. J.
Hartman, Kraków: Aureus 2002, s. 106-136 (tamże: „Od tłumacza”, s. 7-16).
40. „Eugenic Society – Responsibility for
Imagination”, w: P. Juchacz, R. Kozłowski (Hrsg.), Freiheit und
Verantwortung. Moral. Recht, und Politik, Hamburg: P. Lang Europische Verlag 2002, s. 137-144..
41. „Nie-nowoczesny liberalizm”, Przegląd polityczny
56 (2002), s. 3-9.
42. „Ontologia jestestwa chorego (studium
bioetyczne)”, Kwartalnik filozoficzny t. XXX z. 3 (2002), s. 139-146.
43. Posłowie w: R. Descartes, Rozprawa o metodzie,
przeł. T. Żeleński-Boy, Kraków: Zielona Sowa 2002.
44. „Czym jest dzisiaj bioetyka?”, Archeus 3(2002),
s. 5-15.
45. „Krytyka poprawności”, Przegląd Polityczny 60(2003),
s. 20-24
46. „University campus – a ghost city”, w:
Malcolm Miles, Nikola Kirham (eds.), Cultures and Settelments, Bristol
2003, s.87-90.
47. „Doctor perversus” – posłowie do: F. Nietzsche, Z
genealogii moralności, Kraków: Zielona Sowa 2003, s. 92-106.
48. „Dlaczego muzyka się podoba?”, w: K. Guczalski (red.),
Studia z filozofii muzyki, Kraków: Jagiellonica 2003, s. 218-223.
49. „Heureza metodologiczna i jej ograniczenia”, w: J.
Jaskóła., A. Olejarczyk (red.), Prawda a metoda, cz. I „Aporie myśli
współczesnej”, Wrocław 2004, s. 221-230.
50. „Filozof i jego artysta”, w: J. Lipiec (red.), Wielkość
i piękno filozofii. Profesorowi Władysławowi Stróżewskiemu w darze, Kraków:
Columbinum 2003.
51. „Tamta strona”, Nowa Krytyka 16 (2004), s.
459-464; przedruk w: Fo-Pa 2004.
52. „Libidinal Energy and academic morality”, Archives
of Psychiatry and Psychotherapy, 6/2004, s. 61-67
53. „Energia libidinalna a moralność akademicka”, w: A.
Margasiński, D. Probucka (red.), Etyka, psychologia, psychoterapia,
Kraków 2005, s. 89-96). (= poz. 50; w niniejszym tomie jako „Kaprys
Freudowski”)
54. „Prolegomena do debaty nad legalizacją eutanazji”, Zdrowie
i Zarządzanie, 5/2004, s. 43-50.
55. „Kant a sprawa polska, czyli kondycja naszej
filozofii”, Ruch filozoficzny, t. LXII, nr 1-2, 2005, s. 75-80.
56. „Polityka a moralność”, w: D. Probucka (red.), Etyka
i polityka, Kraków: Impuls 2005, s. 83-91.
57. „O uniwersytet sofistyczny”, Studia pedagogiczno-artystyczne
2006, t. VI, s. 23-34.
58. „Metodologiceskoje i obscestvennoje sostajanije
bioetyki”, Prakticna filozofia (Kijów), 3(21)2006, ss. 53-59.
59. „Nieproszony moderator, czyli filozofowie i
humaniści”, Zagadnienia naukoznawstwa 2(169) 2006, s. 361-367.
60. „Prolegomena do teorii kompetencji”, w: J. Gąssowski,
J. Goćkowski, K. Machowska (red.), Problemy cywilizacyjne współczesnego
świata, Pułtusk 2007, s. 159-170.
61. „Fenomenologia i kryzys”, Principia, t.
XLVII-XLVIII (2007), s. 307-334.
62. „Tożsamość etyka, czyli uprawianie etyki jako problem
moralny”, Diametros 14(2007). (czasopismo elektroniczne)
63. „Nowe Oświecenie”, Przegląd polityczny
89(2008), s. 16-21.
64. „Eros i Tanatos”, w: M. Oziębłowski, M. Woźniczka, A.
Zalewski (red.), W stronę filozofii autorskiej, Kraków: scriptum 2009,
s. 135-140; tamże: „Metafilozofia jako filozofioznawstwo”, s. 161-175.
65. „Czego filozof może nauczyć się od matematyka?”, Wiadomości
matematyczne, 45(1) 2009, s. 51-58.
66. „Filozofia umiera”, Przegląd polityczny 94
(2009).
67. Tożsamość etyka, czyli uprawianie etyki jako problem
moralny”, Ruch Filozoficzny LXVI 2009 (1), s. 33-50. (= poz. 62).
68. „Hegel lese ich auch”, Hegel-Jahrbuch 2009
(Hegels politische Philosophie. Zweiter
Teil), s. 332-336.
69. „Uwagi o Kodeksie Etyki Lekarskiej”, w: Weronika Chańska, Jan Hartman (red.), Bioetyka w
zawodzie lekarza, Warszawa 2010, s. 134-140.
70. „Powstanie i kres idei własności”, w: E. Adamowicz
(red.), Transformacja po latach. Wybór tekstów dedykowanych Profesorowi Janowi
Winieckiemu z okazji 70 rocznicy urodzin, Warszawa: C.H. Beck 2010, s. 34-49.
71. „Wolność a dyscyplina społeczna”, w: Jan Krukowksi
(red.), Profilaktyka czy resocjalizacja. Między teorią a praktyką,
Tarnów: Wyd. MWSE 2011, s. 13-19.
72. „Wojna lekarzy z pacjentami”, w: J. Hartman, M.
Waligóra (red.), Etyczne aspekty decyzji medycznych, Warszawa: Wolters
Kluwer 2011, s. 23-28.
73. „Etyka pracy w instytucjach kultury”, w: Martyna
Śliwa (red.), Strategie dla kultury – kultura dla rozwoju. Zarządzanie
strategiczne instytucją kultury, Kraków: Małopolski Instytut Kultury 2011,
s. 178-188.
74. „Metafilozoficzna analiza pojęcia bytu”, w: M.
Woźniczka (red.), Metafilozofia – nieporozumienie czy szansa filozofii?,
Kraków: Scriptum 2011, s. 103-118.
75. „Etyka pracy badawczej”, w: Joanna Różyńska, Marcin
Waligóra, Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie, Wolters
Kluwer Polska 2012, s. 200-216.
76. „Ontologicka analyza „nemocne existence””, w: Jan
Zamojski i inni (red.), Polske Filosoficke mysleni a medicina, Kosice,
Ostrava 212, s. 111-117 (= poz. 42).
77. „Co po socjologii?”, Zarządzanie Publiczne,
1(19) 2012, s. 43-51.
78. „Odpowiedzialność w zarządzaniu placówką zdrowia
publicznego”, w: J. Hartman, Z. Zalewski (red.), Etyczne problemy zarządzania
w ochronie zdrowia, Warszawa: Wolters Kluwer 2013, s. 55-66.
79. „Bioetyka a teorie etyczne”, w: Joanna Różyńska,
Weronika Chańska (red.), Bioetyka, Warszawa, Wolters Kluwer 2013, s.
47-56.
80. „Bioetyka w dyskursie publicznym”, w: Joanna Różyńska,
Weronika Chańska (red.), Bioetyka, Warszawa, Wolters Kluwer 2013, s.
47-56 (wraz z Janem Piaseckim).
81. „Prawno-etyczna ocena tzw. Deklaracji Jasnogórskiej”, Prawo
i Medycyna, 2/2014 (55, vol. 16), s. 24-42 (z Marią Boratyńską).
82. „Relatywizm i nihilizm moralny”, Principia t.
LIX-LX (2014), s. 83-100.
83. „Kultura polityczna jako republikański mit”, Liberté
XVIII (2014), s. 11-15.
84. „Jak być socjal-konserwatywnym liberałem?”, w:
Ireneusz Krzemiński (red.), Liberalizm polski, Warszawa: Sedno 2015, s.
80-87.
85. „Koniec filozofii, koniec polityki”, Przegląd
Polityczny, 130(2015), s. 148-157.
86. „Kondycja intelektualna i etyczna badacza
społecznego”, Przegląd Socjologiczny 2/2017, s. 171-179.
III. DROBNE
ESEJE I PUBLICYSTYKA (pominięto część publikacji prasowych, zwł. z gazet
codziennych i tygodników oraz wywiady)
1. „Nieco filozoficznie o urodzie ciała”, Czas
kultury 6-7/1991, s. 30-34.
2. „O Liście Schindlera bez egzaltacji”, Czas
kultury, 3/1994, s. 62-66.
3. „Being a stand-in”, The World of
English, 4/93.
4. „Uniwersytety i postmoderniści. Spór z prof.
Kołakowskim” (tytuł nadany przez redakcję), Universitas 9-10/1994, s.
86-88.
5. „Wiem, że wiem wszystko, czyli ‘Co to jest
idealizm?’”, Koniec wieku 6 (1994), s. 44-46.
6. „Żeby owca była owcą”, Magazyn Medyczny
7/1997, s. 6-8.
7. „Tatr wystarczy dla wszystkich”, Góry
7-8/1997, s. 68-69.
8. „Przyszłość filozofii”, w: R. Kozłowski, P. Juchacz
(red.), Przeszłość i przyszłość filozofii, Poznań: Wyd. IF UAM 1999, s. 219-224.
9. „Philosophie an den Ufern der Oder und der
Weichsel”, Zeitschrift für Philosophie 4(1999), s. 86-88.
10. „Arystoteles”, Top biografie 7 (lipiec 2002),
s. 38-40.
11. „Profesory i chamy”, Przegląd polityczny 59(2003),
s. 38-41
12. „Klonowanie? Czemu nie!”, Gazeta Wyborcza z 29
marca 2003, s. 17-18.
13. „Szkoło, zobacz swe dno” (tytuł nadany przez
redakcję), Gazeta Wyborcza z 21 10 2003, s. 14
14. „W obronie lekarzy”, Rzeczpospolita, 9.01.2004
15. „List do przodków”, Midrasz, luty 2004.
16. „Czy Polska jest sprawiedliwa”, Rzeczpospolita
z 17-18.04.2004, s. A5
17. „Rasiści i potwarcy”, Rzeczpospolita z
15.05.2004, s. A12
18. „Ucywilizujmy eutanazję”, Gazeta Wyborcza z
3-4.07.2004, s. 22-23
19. „Niewinna gra wyobraźni – erotyka w reklamie i
handlu”, Marketing w praktyce 9(79) 2004, s. 69-72.
20. „Chrońmy życie poczęte (ale na serio!)”, Gazeta
Wyborcza z 2-3.10.2004, s. 22-23.
21. „Pieniądz jest piękny”, Marketing w praktyce
10(80) 2004, s. 70-72.
22. „Klient nasz pan”, Marketing w praktyce, 11(81)
2004, s. 70-72.
23. „Bunt obrażanych mas”, Marketing w praktyce,
12(82) 2004, s. 70-71.
24. „